- Een elektrische auto laden bij een publieke laadpaal kost gemiddeld 36 cent per kWh.
- Maar er zijn forse verschillen tussen gemeenten, blijkt uit onderzoek van financiële vergelijker Independer.
- Bekijk de verschillen tussen laadkosten per gemeente.
- Lees ook: Supersnel je elektrische auto laden met een 800V-accu: wat is het verschil met huidige accu’s en wat betekent het in de praktijk?
Je auto bij een publieke laadpaal opladen, kan flink duurder of goedkoper zijn, afhankelijk van de gemeente waar je je elektrische bolide parkeert. Gemiddeld kost laden bij een openbare laadpaal in Nederland 36 cent per kWh. Maar in de duurste gemeenten ben je bijna het dubbele kwijt.
Dat meldt vergelijkingssite Independer op basis van eigen onderzoek. Snellaadpunten zijn overigens uitgesloten van het onderzoek.
Met behulp van de kaart hieronder kun je de laadkosten voor een elektrische auto per gemeente bekijken, als je op een gemeente klikt.
Bron: Independer
Laden elektrische auto: grote verschillen laadpalen per gemeente
Tussen gemeentes zijn de verschillen groot. Het duurst is laden in de gemeente Súdwest-Fryslân: daar kost het 63 cent per kilowattuur. Ook in het Zeeuwse Sluis en Terneuzen zijn de kosten hoog, gemiddeld 51 cent per kilowattuur.
Daarna volgen Alphen-Chaam (Noord-Brabant), Hulst (Zeeland), Albrandswaard (Zuid-Holland), Hoeksche Waard (Zuid-Holland) en Zandvoort (Noord-Holland).
- Súdwest-Fryslân (Friesland): 63 cent per kWh
- Sluis (Zeeland): 51 cent per kWh
- Terneuzen (Zeeland): 51 cent per kWh
- Alphen-Chaam (Noord-Brabant): 49 cent per kWh
- Hulst (Zeeland): 49 cent per kWh
- Albrandswaard (Zuid-Holland): 48 cent per kWh
- Hoeksche Waard (Zuid-Holland): 48 cent per kWh
- Zandvoort (Noord-Holland): 48 cent per kWh
- Maassluis (Zuid-Holland): 48 cent per kWh
- Schouwen-Duiveland (Zeeland): 48 cent per kWh
Automobilisten in Ameland (Friesland), Teylingen (Zuid-Holland) en Opsterland (Friesland) zijn juist relatie voordelig uit. Zij betalen tussen de 24 en 27 cent per kilowattuur.
Van de grote steden is het in Amsterdam en Den Haag ook relatief goedkoop laden. Automobilisten betalen daar gemiddeld 27 cent per kilowattuur.
- Ameland (Friesland): 24 cent per kWh
- Teylingen (Zuid-Holland): 27 cent per kWh
- Opsterland (Friesland): 27 cent per kWh
- Ooststellingwerf (Friesland): 27 cent per kWh
- Amsterdam (Noord-Holland): 27 cent per kWh
- Den Haag (Zuid-Holland): 27 cent per kWh
- West Maas en Waal (Gelderland): 28 cent per kWh
- Waadhoeke (Friesland): 29 cent per kWh
- Beuningen (Gelderland): 29 cent per kWh
- Bronckhorst (Gelderland): 30 cent per kWh
Ook het type parkeerplaats speelt een rol in de kosten, volgens expert energie bij Independer Joris Kerkhof. "Uit de cijfers blijkt dat je in parkeergarages je auto gemiddeld goedkoper kunt opladen dan op straat", legt hij uit. "Maar houd er rekening mee dat parkeerkosten in garages vaak iets hoger zijn dan die je op straat betaalt. Om te weten of je daadwerkelijk goedkoper uit bent als je in een parkeergarage oplaadt, moet je dus beide kosten tegen elkaar afwegen".